Grøn te – Guide til grøn te, dens fordele og hvorfor den er sund

Jan P. Olsen

Grøn te har været populær blandt tedrikkere i Asien i århundreder. Den er den del af den traditionelle medicin i Kina og er anerkendt for dens sunde egenskaber. I dag er den en af de mest konsumerede drikke i lande som Indien, Kina, Sydamerika, USA og efterhånden også i Europa.

Denne guide vil give dig al den information du behøver om grøn te. Opdag hvordan man laver grøn te, læs om de forskellige sundhedsfordele og find nye smage og varianter.

Hvad er grøn te?

Grøn te er lavet fra bladene fra Camellia Sinensis te-planten eller tebusken. Bladene fra denne plante bruges også til at lave hvid te, oolong te, pu-erh te og sort te. Disse te-sorter kaldes også for ægte te, da de er de eneste typer af te, der laves fra teplanten. Alle andre tetyper laves fra blade, blomster, stilke og rødder fra andre planter – de kaldes også for urtete.

Grøn te er almindeligvis lys gul til svag grøn i farven. Matcha grøn te er undtagelsen, der har en mere markant grøn farve. Grøn te smager lidt af grøntsager og jord alt afhængig af fremstillingsmetode og hvor den kommer fra. Generelt er grøn te lidt krydret og mild sammenlignet med stærkere te som sort te.

grøn te

Hvorfor er grøn te sundt?

Der er flere årsager til at grøn te er sundt for helbredet. Her kommer nogle af dem:

God mod hjertet

Grøn te er fyldt med antioxidanter som polyfenoler og catachiner, som er gode ved hjertet. Disse antioxidanter hjælper med at forbedre blodcirkulationen og reducerer risikoen for blodpropper og hjerteanfald. Te polyfenoler er godt for blodtrykket og kan regulere blodsukkeret. Grøn te hjælper også til at nedsætte LDL kolesterol, som er blevet forbundet til hjerteproblemer.

En af de største undersøgelser om grøn tes gode sundhedsegenskaber er lavet ved et studie i Japan med 40.530 deltager. Den viser, at folk der drikker mindst en kop grøn te om dagen har en betydeligt lavere risiko for at dø af hjertekarsygdomme.

Har en slankende effekt

Grøn te ekstrakt er berømt i slankeindustrien. Dette høje koncentrat af grøn te sælges som et vægttabsmiddel, som hjælper folk med at tabe sig hurtigere.

Catechiner i grøn te øger energiniveauet, øger stofskiftet og forbedrer leverfunktionen. Ved at forbedre stofskiftet brænder din krop hurtigere fedt og du taber dig hurtigere. Grøn te øger fedtforbrændingen. Te catechinerne hjælper også leveren til at omdanne fedt til energi, som forbedrer din udholdenhed.

Det er vigtigt at påpege at forskning viser, at grøn te ser ud til at virke bedre på nogle etniciteter end andre. Asiater har bedre resultater, når det kommer til grøn te og vægttab.

Grøn tes indvirkning på stofskiftet kan mindskes, når det kombineres med koffein. Forskere anbefaler, at man indtager mindre end 300 mg koffein for at få den fulde gavn af teens vægttabsfordele. Grøn te er dog et fantastisk vægttabsredskab, hvis det indtages i stedet for sodavand.

Kan måske forhindre kræft

I de senere år er grøn te også dukket op som at have en positiv evne til at forhindre kræft. Det skriver det amerikanske cancer-institut. Det er dog kun forskning, der er foretaget på dyr.

Forskningen viser, at hvis man drikker mindst tre kopper grøn te kan det forhindre mutation i celler, der skaber kræft. Det skyldes kraftige antioxidanter i tebladene.

Grøn te indeholder en antioxidant, EGCG. Denne te-catechin bekæmper frie radikaler, som kan skabe stress og cancer. Forskningen er stadig i gang men flere studier har vist, at grøn te måske hjælper til at forhindre eller mindske udbrud af prostata, bryst og livmoderhalskræft.

Grøn te kan måske hjælpe til at mindske risikoen for kræft, men kan ikke helbrede den. Forskningen viser, at det afhænger af et moderat til højt forbrug af grøn te, der skal indtages regelmæssigt i lang tid.

Læs i øvrig gerne Kræftens bekæmpelses artikel om grøn te.

Beskytter mod hjernesygdomme

Grøn te kan måske beskytte mod nogle sygdomme i hjernen som Alzheimers og Parkinsons syge. Nogle studier har vist, at grøn te forsinker hukommelsestab og at det i nogle tilfælde kan forbedre hukommelsen. Grøn te øger måske også hjernens evne til at forstå og opfatte ny information i en sen alder.

Kan muligvis regulere blodsukkeret

Grøn te har anti-inflammatoriske egenskaber, der mindsker hævelsen i blodårerne og forbedrer blodcirkulationen. En undersøgelse viser at folk, der drak seks kopper grøn te om dagen havde 33% mindre risiko for at udvikle diabetes 2. Andre studier viser, at der kun skulle to kopper grøn te om dagen for en positiv effekt på diabetes 2.

Forskere mener at grøn te hjælper med at regulere blodsukkeret og forbedre kroppens insulin følsomhed. For folk med diabetes, kan det at drikke grøn te hjælpe dem med at regulere og producere insulin mere effektivt.

Koffein i grøn te

Grøn te indeholder mellem 25 til 35 milligram koffein. Matcha grøn te har et højere koffeinindhold – mellem 40 og 60 milligram. Bladene fra grøn te indeholder også en aminosyre, L-theanin. L-theanin øger opmærksomheden og din mentale tilstand uden koffeins bivirkninger. Denne aminosyre sænker optagelsen af koffein, så du får et længerevarende energitilskud.

Grøn te bivirkninger

Grøn te er helt sikker at drikke i moderate mængder. Eksperter anbefaler at begrænse antallet af kopper til fem til seks stykker om dagen. De fleste negative bivirkninger skyldes koffeinen, der findes i grøn te.

Dårlig mave

Grøn te kan øge mavesyren på grund af tannin i teen. For meget mavesyre kan give fordøjelsesproblemer, kramper og sure opstød.

Det sker typisk kun, når du drikker enorme mængder grøn te eller hvis teen ikke er brygget med vand, der er varmt nok. Så for at undgå dette skal vandet være mellem 65 og 85 grader. Du bør også drikke teen sammen med mad og ikke på tom mave.

Da grøn te indeholder koffein har den en mild afførende effekt. Så for meget grøn te kan give diarré.

Hovedpine

Koffeinen i grøn te kan give hovedpine, hvis du er følsom overfor koffein. Undgå at drikke grøn te hver dag, hvis du lider at kronisk hovedpine eller migræne.

Svært ved at sove

Grøn te indeholder L-theanin og koffein – to stoffer som er gode til at booste energien, men ikke så gode for søvnen. Så koffeinen i teen kan holde dig vågen, hvis du drikker den lige inden sengetid. Vi anbefaler, at du ikke drikker grøn te 4-5 timer før du skal sove, for ikke at ødelægge din vigtige søvn.

Graviditet

Grøn te indeholder tannin og koffein, som er blevet linket til en øget risiko under graviditet. Koffein kan transporteres til brystmælk, så forbruget skal modereres. Eksperter anbefaler, at du ikke drikker mere end to kopper grøn te om dagen, hvis du er gravid eller ammer.

gunpowder grøn te

Produktionen af grøn te

Bladene til grøn te høstes med hånden og transporteres med det samme til produktionsfaciliteterne. Her visner bladene i solen for at reducere fugtindholdet. Bladene bliver så enten varmet eller dampet ved høje temperaturer for at øge tørringsprocessen. Under tørringsprocessen ruller temesteren bladene til perler eller lange kviste afhængig af den type grøn te, man vil lave.

Typer af grøn te

Der er to hovedtyper af grøn te. Den, der kommer fra Kina og den, der kommer fra Japan. Og blandt disse typer er der flere varianter, der kan karakteriseres ved deres forskelle i aroma og produktion.

Kinesisk grøn te

Kina er den største producent af grøn te. Kinesisk grøn te er tørret med varm luft, sol eller ristning. Det giver kinesisk grøn te en ristet og jordet smag, der er anderledes end japansk grøn te. Der er flere forskellige varianter af kinesisk grøn te og her er nogle af dem:

Longjing

Den mest populære kinesiske grønne te er Longjing. Det er en high-end te og er normalt dyrere end andre grønne te. Tebladene til Longjing høstes kun en gang om året. Den har en jadestens grønne farve, når den laves. Smagen er nøddeagtig med grønt og med en blød slutning. Når teen kommer i varmt vand, kommer der en let duft af mint fra teen.

Gunpowder

Gunpowder grøn te er forsigtigt formet som små dråber af temesteren. Disse dråber skal ligne krudt. Teen blev første gang produceret under Tang dynastiet. Gunpowder grøn te er en af de få kinesiske grønne te, der er dampet.

Japansk grøn te

I Japan damper man tebladene for at tørre dem, fremfor at riste dem eller varme dem. Og nogle grønne te vokser i skyggen i de sidste uger inden høsten. Det hjælper med at bevare klorofyl-indholdet, der giver disse te en pulserende grøn farvetone.

Japansk grøn te har et højt indhold af aminosyre, som giver en umami smag til teen. Her er nogle af de mest populære japanske grønne te.

Matcha

Matcha laves ved at tebladene knuses til fint pulver. Matcha grøn te opfattes som den sundeste grønne te, da hele tebladet indgår i teen. Teen laves ofte som en matcha latte eller traditionelt efter den japanske te-ceremoni.

Sencha

Sencha er grøn te, der dyrkes i Shizuoka provinsen i Japan. Det er den mest populære japanske grønne te og er ofte en te du finder på restauranter og cafeer. Sencha bladene er typisk formet som nåle og har en nøddeagtig, frugtig smag.

Der er flere forskellige typer Sencha som gyokuro, asamushi, chumushi, fukamushi og uji sencha. Gyokuro er den mest eksporterede grønne te fra Japan og har en smaragd-grøn farve. Den har en stor krop og en smag, der er krydret og sødlig.

Genmaicha

En anden populær japansk grøn te er Genmaicha. Denne grønne te er en blanding af teblade og ristet riskerner. Resultatet er en ristet smag med stor fylde og krop. Genmaicha te elskes af folk, der kan lide kraftige smage og kan bruges som en erstatning for kaffe.

Bliv grøn med te

Det er ikke en tilfældighed, at grøn te er en af de mest populære drikke i verden. Variationen i aroma og smag fra grønt græs og tang til frugtige og blomsteragtige noter passer rigtigt godt til mange forskellige folks smag. Dens sundhedsmæssige egenskaber er fantastiske og bare en kop om dagen kan booste dit helbred. Prøv nogle nye smage og opdag glæden ved at drikke te med grøn te.

Loved this? Spread the word


Ud over min store interesse for vin har jeg opdaget te, som på mange måder har lige så mange nuancer, kompleksitet og aromaer at gå på jagt i. Jeg elsker at videreformidle mine opdagelser og når jeg ikke gør det, kan du finde mig på en løbe- eller cykeltur. Eller med en kop te eller et glas vin i hånden.

Jan P. Olsen

Lignende artikler

Grøn te – Guide til grøn te, dens fordele og hvorfor den er sund

​Read More
Giv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu!